Verspil geen geld, benut het talent in jouw organisatie

Waarom zou je talent verspillen als er een tekort is aan klantgericht personeel?

De meeste mensen zijn zich bewust wat het effect is van verspilling en wat ze kunnen doen om dat tegen te gaan.  Er is veel aandacht voor het verspillen van water en eten. We gaan steeds bewuster om hoeveel we eten en wat we met  ‘ongebruikt’ voedsel kunnen doen voor anderen.

Wat is de reden dat bedrijven het talent in hun organisatie verspillen door personeel weg te laten gaan of te ontslaan?

Mijn ervaring tijdens het begeleiden van transformaties is dat teveel aandacht wordt geschonken aan het ideale functieprofiel en te weinig of geen aandacht is voor het (verborgen) talent van het bestaande personeel.

Verspil geen geld bij transformaties

Dit levert een hoop frustratie op bij de medewerkers en het (HR-)management. Medewerkers voelen zich niet gehoord en gewaardeerd. Het (HR-)management investeert veel tijd en energie om het ‘juiste’ personeel te vinden.

En kost heel veel geld!  Bij een reorganisatie wordt veel geld uitgegeven aan ontslagvergoedingen en veel geld geïnvesteerd in het aantrekken van nieuw personeel.

En wat te denken van het imagoverlies van de organisatie. Medewerkers die onvrijwillige boventallig worden verklaard, zullen over het algemeen de organisatie niet aanbevelen.

Het kan ook anders! Door medewerkers bij veranderingen in de organisatie te betrekken. Juist medewerkers weten wat de behoefte is van de klant en wat nodig is om een unieke klantervaring te creëren.

Betrek medewerkers bij veranderingen

Een mooi voorbeeld van het betrekken van medewerkers is een grote verandering die plaats vond bij een service organisatie in Groningen. Vanwege efficiency reden moesten een aantal afdelingen samengevoegd worden.

De manager heeft heel bewust iedereen betrokken bij de reorganisatie. In dat hele proces is de manager open en transparant geweest. Samen met teamleiders en medewerkers is de gewenste situatie voorgegeven. Er was ruimte om het talent te benutten en dat te doen waar de mensen gaan in zijn en plezier aan beleven.

Er werd geïnvesteerd om de sterke punten van mensen verder te ontwikkelen. De meeste mensen vonden hún plek in de organisatie.  Een aantal hebben bewust gekozen om weg te gaan, omdat ze inzagen dat ze de nieuwe organisatie niet meer bij hun pasten.

Investeer in een blijvende verandering

Wil je samen met jouw mensen een transformatie vormgeven? Ik help je graag bij het begeleiden van deze verandering. Mijn naam is Winny van Buuren en heb veel ervaring met het begeleiden van veranderingen bij organisaties. Ik ga verder dan het bieden van een korte termijn oplossing. Samen met de organisatie en de medewerkers creëer en implementeer ik een blijvend resultaat. Dit doe ik door het actief betrekken van management en medewerkers en het benutten van hun talent.

De trainingen en coaching die ik geef zijn interactief en effectief waarbij je de middelen krijgt om direct zelf om aan de slag te gaan. Bij elke training wordt uitgegaan van de kwaliteiten en sterke punten van de mens. En hoe deze kwaliteiten ingezet kunnen worden om waarde toe te voegen aan de klant, de organisatie en samenwerking.

Wat levert de investering op?

De investering in mijn programma wordt meer dan terugverdiend, omdat

  • het verloop van personeel minder wordt door gelukkige medewerker die hun talenten benutten
  • het commitment wordt verhoogd door hoge betrokkenheid van medewerkers
  • de klantervaring verbeterd wordt door servicegerichte medewerkers
  • de omzet verhoogd wordt doordat klanten de organisatie aanbevelen

Wil je weten wat ik voor jou en jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Een unieke klantervaring creëer je met betrokken mensen – Winny van Buuren