Ontdek je sterke punten

Tijdens de reis naar mijn ware ik  wil(de) ontdekken waar ben ik nu werkelijk goed in ben. Wat geeft mij de energie om mijn werk ieder keer met motivatie en excellent resultaat te doen?

Op zoek naar mijn verborgen talenten heb ik het boek Ontdek je sterke punten van Marcus Buckingham en Donald O. Clifton gelezen. De auteurs gaan uit van het ontwikkelen van aangeboren talenten tot sterke punten. Ook ik ben een voorstander van het groter maken van je sterke punten en niet – vaak geforceerd – het ontwikkelen van je zwakke punten.

Onderdeel van het boek is een test met online feedback om talenten en mogelijkheden te ontdekken. Ondanks dat ik me bewust ben van mijn sterke en zwakke punten was de uitkomst  een eyeopener.  De test heeft me inzicht gegeven wie ik werkelijk ben ben, niet mijn ego die ik soms aan de buitenwereld laat zien.

Mijn sterke punt: harmonie

Eén van mijn sterke punten is harmonie. Het vermijden van conflicten en ‘water bij de wijn doen’ om het iedereen naar de zin te maken zag ik als zwak punt. Ik (mijn ego) moet voor zichzelf opkomen en vooral zeggen waar het op staat; laten zien hoe krachtig ik ben. Nu ben ik me er van bewust dat harmonie één van mijn sterkste punten is.  Ik probeert confrontatie om te buigen naar eensgezindheid en ben altijd op zoek naar punten van overeenstemming.  Als anderen ruzie maken over hun favoriete theorie of geliefkoosd concept, ga ik niet mee in de discussie en praat liever over praktische, haalbare zaken waar iedereen zich in kan vinden. Mijn visie: op basis van overeenkomsten gezamenlijke doelen halen zorgt voor verbinding en saamhorigheid.

Ontdek je eigen en elkaars sterke punten

Nieuwsgierig naar jouw sterke punten? Schrijf minimaal 2 weken op wat je energie geeft en wat een energielek is. Noteer je bevindingen in een boekje, zowel jouw privé – als werkervaringen. Doe dit experiment samen met een collega, vriend of partner en ontdek hoe jullie elkaar kunnen aanvullen en helpen.

1e week

  • Bedenk of en bespreek met wie je dit experiment wilt uitvoeren.
  • Beschrijf individueel van welke activiteiten je (geen) energie van krijgt. Maak dit zo concreet mogelijk (wanneer, wat, hoe, welke gedachte, met wie).
  • Omschrijf welk gevoel je hierbij hebt. Omschrijf dit zo specifiek mogelijk.

2e week

  • Kijk na 1 week welke rode draad je hebt ontdekt in jouw energiepieken en energielekken.
  • Bespreek samen welke activiteiten jullie van elkaar kunnen overnemen.
  • Kies 1 activiteit waarvan je geen energie krijgt die je een week lang niet meer uitvoert.
  • Vraag de ander, die hier wel energie van krijgt, een week lang deze activiteit voor jou te doen.
  • Kies 1 activiteit waarvan je energie krijgt die je een week lang voor de ander uitvoert.
  • Beschrijf individueel van welke activiteit je (geen) energie van krijgt. Maak dit zo concreet mogelijk (wanneer, wat, hoe, welke gedachte, met wie).
  • Omschrijf welk gevoel je hierbij hebt. Omschrijf dit zo specifiek mogelijk.

3e week

  • Kijk na 2 weken welke rode draad je hebt ontdekt in jouw energiepieken en energielekken.
  • Wissel de ervaringen samen uit: hoe voelde het om activiteiten voor de ander uit te voeren.
  • Maak samen afspraken wie welke activiteiten in de toekomst gaat uitvoeren.

Wekelijks/ maandelijks

  • Geef elkaar regelmatig feedback op (non) verbaal gedrag bij het uitvoeren van bepaalde activiteiten.
  • Bespreek periodiek wat jullie energie niveau is en voer het experiment nogmaals uit voor andere activiteiten.

Zoek niet naar jouw talenten, maar vind wat je al in je hebt en maak dit groot.