Wiens verwachting is dit? Tips om inzicht te krijgen in verwachtingen

Veel (sensitieve) mensen willen graag voldoen aan de verwachting van anderen. Ze willen de ander een goed gevoel geven en waardering krijgen van de ander. Deze waardering en gevoel van harmonie geeft je een goed gevoel, een gevoel dat je er toe doet.

Jarenlang wilde voldoen aan de verwachting van anderen. Altijd op zoek naar de bevestiging dat ik goed (genoeg) was. Totdat ik me realiseerde dat ik handelde vanuit mijn perceptie van andermans verwachting. Ik projecteerde mijn eigen verwachting, mijn eigen waarde op de ander.

Tegenwoordig vraag ik me bewust af wiens verwachting het is. Ik vraag aan de ander wat de verwachting is en ga het gesprek aan.

Vorige week vroeg een collega of ik hem wilde helpen met het schrijven van een rapport. Het eerste wat bij me opkwam was ‘Daar heb je hem weer met zijn vragen. Hij verwacht zeker dat ik alles uit mijn handen laat vallen en hem ga helpen.’ Ik voelde de irritatie gelijk opkomen. In plaats van direct te reageren op de mail, heb ik een korte pauze genomen. Ik werd bewust van mijn eigen gedachten: ik wil direct geholpen worden als ik iets aan iemand vraag; de collega heeft niet gevraagd om direct te helpen. Na de pauze ben ik naar de collega gegaan en heb hem expliciet gevraagd wat hij van mij verwacht: hij wilde feedback op het rapport begin volgende week.

Tips om inzicht te krijgen in verwachtingen

  • Reageer dan niet direct als je een vraag krijgt. Geef jezelf de tijd om na te denken.
  • Schrijf de vraag letterlijk op en omschrijf je eerste reactie en gevoel op.
  • Leg de vraag opzij en ga wat doen om te ontspannen (wandelen, meditatie, ademhalingsoefening).
  • Lees de vraag nog eens door en schrijf op wat je eigen verwachting is ten aanzien van deze vraag.
  • Vraag aan de ander wat de verwachting en deel je eigen verwachting.
  • Maak samen een afspraak hoe om te gaan met de vraag.

Wil je meer inzicht in je eigen verwachting? In de workshop Grenzen en verwachtingen aangeven vanuit verbinding leer je jouw grenzen en verwachtingen te herkennen en uit te spreken aan de ander.