Helpen: antwoord geven of vraag stellen?

De socratische methode

I cannot teach anybody anything, I can only make them think’ – Socrates

De Griekse filosoof Socrates heeft tweeduizend jaar geleden al laten zien wat de belangrijkste stap voor het oplossen van een probleem is: het stellen van de juiste vragen.

Helpen: antwoord geven of vraag stellen?

Waar help je iemand meer mee, het geven van een antwoord, advies of een vraag stellen om de ander te antwoord te laten geven? Als een (coachings)gesprek moeizaam verloopt en het kost moeite om de ander in beweging te krijgen, heb je soms de neiging om het antwoord op een presenteerblaadje te geven. Als je terugkijkt op zo’n gesprek,  denk je ‘ik heb hard gewerkt, maar geen goed gevoel aan overgehouden’.

De truc is om de ander te laten werken door het consequent stellen van open vragen. Laat gerust wat stiltes vallen als het antwoord niet direct komt en geef de ander de ruimte om na te denken en het antwoord te laten formuleren.

Intervisie – socratische methode

Tijdens een training hebben we geoefend met intervisie volgens de socratische methode. Deze intervisievorm is snel en effectief.

  1. De inbrenger licht de situatie toe en vertelt wat zijn probleem is
  2. De overige deelnemers schrijven maximaal 3 open vragen op een geeltje om het probleem te verhelderen
  3. De inbrenger waardeert de vragen door ze in een kolom Koud, Warm of Neutraal te plakken
    1. Koud: niet nieuw voor de inbrenger, maar wel relevant
    2. Warm: geeft inbrenger nieuwe kijk op de situatie
    3. Neutraal: nog niet duidelijk of inbrenger hier iets mee kan
  4. De inbrenger beantwoord alle vragen, de overige deelnemers reageren niet
  5. Als de overige deelnemers nog nieuwe vragen hebben, herhaal dan stap 2 t/m 4
  6. De overige deelnemers herformuleren het probleem alsof het hun eigen probleem is in één zin op een geeltje; begin met ‘Ik …
  7. De inbrenger plakt de geeltjes van de herformulering, met commentaar, in de kolom Koud, Warm of Neutraal
  8. De inbrenger herformuleert nu zijn eigen probleem
  9. De overige deelnemers praten nog na over het probleem, wat er speelde en hoe de inbrenger en zijn omgeving hier mee om zijn gegaan; de inbrenger luistert alleen maar
  10.  De inbrenger vertelt hoe hij zijn probleem verder gaat aanpakken en welke stappen hij als eerste gaat zetten

Succes bij het toepassen van deze intervisie methode.